Gezonde gewrichten

Gedurende je hele leven gebruik je bij iedere beweging je gewrichten intensief. Daarom is het belangrijk ze gezond te houden. Als we gaan sporten werken we met name aan onze conditie en spieropbouw, maar onze gewrichten zijn minstens net zo belangrijk. Zeker naarmate we ouder worden. Als gewrichten eenmaal slijten, worden ze stijf en pijnlijk. Het kan je uiteindelijk gaan belemmeren in het dagelijks leven. 

T I P S

Zorg voor een gezond gewicht. Bij overgewicht neemt de belasting van de heupen, knieën en rug toe waardoor de gewrichten nog harder moeten werken.
Sport op lage intensiteit. Denk aan wandelen, fietsen, zwemmen of lichte krachttraining. Hoe hoger de intensiteit van de sport, hoe hoger de kans op gewrichtsblessures.
 Zorg voor een goede houding. Wees jezelf bewust van je houding gedurende de dag. Een correcte houding beschermt al je gewrichten.
Stretch dagelijks. 
Versterk je core. Sterke (diepe) buik- en rugspieren zorgen voor een betere stabiliteit. 
Ontspan regelmatig.

Een goede methode om aan alle bovenstaande tips te werken, is yin yoga. De essentie van yin yoga is dat je zoveel mogelijk je spieren loslaat en ontspant. Yin yoga verbetert de conditie van de pezen, het bindweefsel en de gewrichten. Door de spieren te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere, stuggere weefsels in het lichaam. Hierdoor verbetert de doorbloeding en daardoor weer de conditie van deze weefsels. De mobiliteit en kracht van de gewrichten verbetert hierdoor met als gevolg dat ook de spieren weer beter ondersteund worden in hun werking. Het hele lichaam voelt soepeler en krachtiger. Ik wil je graag laten zien wat yin yoga voor jou kan betekenen.

Christiane