Kun je ook TE veel trainen?

We worden met z’n allen steeds fanatieker op sportgebied en dat is op zich heel positief! In praktijk maak ik steeds vaker mee dat mensen denken : hoe vaker ik ga trainen, hoe beter. En daar zit nu net de valkuil. Teveel sporten werkt averechts. Rust is een onmisbaar onderdeel van je training. Als je je lichaam geen rust gunt, zul je niet sterker worden. Vaak kom je hier pas later achter. Een mensenlichaam kan veel hebben,  je denkt op dat moment dat je heel goed bezig bent, maar in werkelijkheid ben je je lichaam aan het uitputten. Dat noemen we : overtraining. Het is niet alleen een aanslag op je lichaam maar ook mentaal hakt het erin. Waaraan kun je overtraining herkennen ?

1. je boekt geen resultaten meer ondanks al je inspanningen

2. je trainingen maken je moe in plaats van dat ze je energie opleveren

3. je krijgt last van blessures

4. je voelt continu stress

5. je motivatie is ineens weg

6. je slaapt slecht

7. je hormonen raken van slag

Van bovenstaande kernmerken wordt niemand blij. Voorkomen is beter dan genezen, dus neem een aantal dingen in acht. Een professionele coach kan je hierbij helpen, deze kijkt vaak objectiever naar jou dan jijzelf.

1. Evalueer om de 6 a 8 weken of je trainingen je nog energie geven en hoe je je voelt 

2. Laat je voedingspatroon checken. Krijg je voldoende voedingsstoffen binnen om optimaal te kunnen functioneren?

3. Slaap !!

4. Houd een paar dagen complete rust en voel wat er in je lichaam gebeurt

5. Houd variatie in je trainingsmethodiek. Wil je perse elke dag trainen? Bouw dan voldoende hersteltrainingen of bijvoorbeeld yoga in je schema in ipv elke dag een high intensity training te doen

Iedereen is uniek, dus uitzoeken welke manier bij jou past, kost tijd. Neem die tijd. 

✌🏻