M I N D F U L N E S S + E T E N

M I N D F U L N E S S + E T E N

Ik ben Laura.

Jaren geleden werd mijn interesse in mindfulness gewekt. In de geestelijke gezondheidszorg waarin ik werkzaam ben, gebeurde er toentertijd al vanalles in de wereld van mindfulness. Sindsdien 'doe' ik aan mindfulness. Waarom? Omdat er zoveel te ontdekken valt als het gaat om mindfulness, oftewel het hele proces van aandachtstraining en bewustzijn. Bij mindfulness gaat het met name om het verkrijgen van inzicht in je eigen automatismen, je eigen gedachten en gevoelens, het opmerken van je lichaam, alle informatie die je lichaam en je zintuigen je kunnen geven! Die inzichten zijn zo ontzettend belangrijk.

Werken middels inzichtgevende meditaties is confronterend. Wanneer je enkele minuten alleen met je lichaam, je eigen gedachten en gevoelens zit, kom je jezelf op een punt tegen. Misschien is die ontmoeting met jezelf nog wel het bijzonderst. Dingen beredeneren kunnen we vaak maar al te goed. Maar dingen ervaren, beleven, voelen, is vaak zoveel belangrijker en zoveel èchter. Ik hoor dikwijls in mijn spreekkamer dat mensen noemen dat ze dingen 'echt wel weten' maar ze voelen het niet of kunnen het 'weten' niet omzetten naar keuzes die beter zouden zijn voor hun welbevinden. Wanneer ik dit hoor kan ik niet wachten tot het moment waarop ik hen kan laten kennismaken met mindfulness.

Coaching
lifestyle
Mindfulness
Voeding
Be aware mindfulness

Mindfulness + eten

Tijdens mijn allereerste echte meditatie kwam ik de combinatie van mindfulness en eten tegen. Ik moest om 19.00 uur beginnen met de cursus, had van te voren nog een halve zak M&M’s leeggegeten (ik was ervan overtuigd dat ik deze zo ontzettend lekker vond en hiervan kon genieten, ook na een bord vol avondeten en voorafgaand aan een haastige fietsrit naar de cursus toe) en startte al zittend op mijn meditatiekussen. Hè, lastig, zo’n volle maag. Ik kon helemaal niet letten op mijn ademhaling, zoals mijn mindfulnesstrainer me vroeg. Ik was alleen maar bezig met mijn buik die veel te gevuld was met M&M’s en alle gedachten die ik daaraan gekoppeld had. ‘Had ik toch maar minder gegeten‘ ‘Ik zal vast wel de enige zijn hier met dit gevoel.‘ ‘Misschien had ik eerder moeten eten?‘ ‘Kan de trainer aan mij zien dat ik niet op mijn gemak zit?‘ ‘Als ik straks thuiskom, eet ik de rest van de zak leeg‘ ‘Nee! dat moet ik juist niet doen, ik wilde nog een paar kilo’s kwijt‘ En dit is nog maar een deel van wat er allemaal in mijn hoofd omging. Mijn interesse in mindfulness en eten was gewekt. Ik zou mijn eetpatroon en alle daarbij horende gedachten wel eens aanpakken. ‘Piece of cake’, dacht ik…. Nou, nee! Patronen in eten zijn zo ongelooflijk sterk, maar, met gerichte oefeningen, met genoeg bewustzijn en aandacht kan het zeker wel lukken om deze patronen beetje bij beetje te veranderen tot een blijvend, gezonder patroon.

Door gerichte mindfulness opleidingen, waarin het werken met eigen ervaringen voorop staat, plus mijn dagelijkse meditatie oefening, heb ik mijn kennis en beleving met mindfulness verrijkt. Ik leer graag anderen meer over de mindfulness achtergrond en de specifieke technieken. Voor diegenen die een moeilijke verhouding hebben met eten (en/of wellicht een daaraan gekoppeld negatief zelfbeeld) is er nog veel meer bewustwording op het vlak van voeding, eten en zelfbeeld te verkrijgen door specifieke en vaak korte oefeningen.

Voor mij is mindfulness een aandachtstraining die door het toepassen in het dagelijks leven, het leven zoveel soepeler kan maken en het genieten, juist ook van eten, zoveel makkelijker!

Hoe kun je Laura bereiken?

Mindfulness +eten

Email    : laura@be-aware-mindfulness.nl

Telefoon : 0653792392

Wat kun je van Laura verwachten?

Ik ga regelmatig bloggen op sportslovers.nl, dus houd me in de gaten!

Daarnaast geef ik workshops en volledige trainingen, die vanzelf in de agenda op deze site zullen verschijnen. Als je meer informatie wilt over mij, of over de maatschap waarin ik werk, dan kun je uiteraard altijd contact met me opnemen.

Wees welkom!