Pranayama

Het trainen van je ademhaling kan ervoor zorgen dat je stress vermindert. In deze blog geef ik je een pranayama (ademhalingsoefening) mee, die je overal en altijd kunt doen. Net als dat je je spieren regelmatig traint in de sportschool, is het van belang dat we onze ademhaling ook regelmatig trainen. 5 Minuten per dag kan al genoeg zijn!  Let wel op :‼️‼️ ben je zwanger of heb je een te hoge bloeddruk? Ga dan liever niet met deze oefening aan de slag maar raadpleeg eerst je arts welke ademhalingsoefeningen dan eventueel wel geschikt zijn. 

Rol je yoga mat uit en ga comfortabel zitten. Kleermakerszit of lotushouding, wat jij fijn vind. Sluit je ogen, maak je rug lang en strengel je handpalmen in elkaar. Je rechterhandpalm van je af, je linkerhandpalm naar je toe. De vingertoppen haken in elkaar. Ellebogen wijzen naar buiten en houd je in 1 lijn met je polsen/armen. Houd je schouders ontspannen. Adem in als je naar rechts draait (torso twist, dus de beweging is klein), adem uit als je naar links draait. Je hoofd draait mee. Houd ten alle tijden je rug lang en recht. Adem kort maar krachtig. Begin met 5 minuten. De laatste 5 ademhalingen doe je heel langzaam om de oefening af te bouwen. Daarna blijf je nog even zitten op je mat om na te voelen. Je voelt je direct heel helder en ontspannen. 

Tip ! Heb je last van je rug tijdens de oefening, ga dan op een bolster zitten.

Het heen & weer draaien van links naar rechts op een snel tempo staat symbool voor de drukte/stress in ons leven. Het leert ons dat we altijd een plek hebben waar het rustig is (jezelf gecentreerd in het midden, rechte rug, stabiliteit) en waar we altijd naar toe kunnen keren. Onszelf.

Enjoy!

🧘🏼‍♀️Christiane