Trainingsprincipes, het vervolg…

We waren al goed bezig door het trainingsprincipe van specificiteit te benoemen, bij deze de andere (net zo belangrijke!)

-Overload

Je spieren moeten een zwaardere inspanning leveren dan ze gewend zijn. Er moet steeds een hogere belasting worden opgelegd om deze spierfunctie te verbeteren.

-Supercompensatie

Het herstel naar een hoger niveau. Na je training volgt het herstel. Het uiteindelijke resultaat hiervan is een toename van de belastbaarheid. Dit noem je supercompensatie. Belangrijk om te weten, is dat de effecten van overload en supercompensatie in de herstelfase ontstaan en niet tijdens de training zelf.

-Reversibiliteit

Je training is omkeerbaar. Binnen de training betekent dit dat de prestaties kunnen verslechteren of verbeteren. Ga je ineens minder trainen, gaat het effect van je training ook achteruit. Je lichaam past zich aan naar het niveau waarop je traint.

-Verminderde meeropbrengst

Hoe langer je traint des te moeilijker het wordt om vooruitgang te boeken. Dus als je de trainingsbelasting niet verder uitbreid zal je prestatieniveau ook niet veranderen.

-Individualiteit

Ieder mens in uniek. Dezelfde trainingsprikkel werkt voor de eén toch iets anders als voor een ander. Kopieer dus niet zomaar de training van je buurman. Factoren die invloed hebben op je trainingsresultaten zijn onder andere leeftijd, talent, spiervezelsamenstelling en de snelheid van adaptatie.

Kort maar krachtig alle principes op een rij. Loop je vast of haal je niet voldoende resultaat uit je trainingen, kijk deze principes dan even door ; )

🤜🏻🙃 Christiane