Trainingsprincipes

Wil je weten of al dat harde werken in de sportschool nu ook echt zin heeft? Het antwoord zit verscholen achter 6 trainingsprincipes. Deze basisprincipes zorgen ervoor dat je verantwoord traint en dat het je ook daadwerkelijk iets op gaat leveren zonder dat je blessures in de hand werkt. We praten over de volgende principes :

  • principe van overload
  • principe van specificiteit
  • principe van supercompensatie
  • principe van verminderde meeropbrengst
  • reversibiliteit
  • individualiteit

Dat is een hele hap! Google ze en je komt al een hele hoop te weten wat je misschien nog niet wist ; ) In praktijk zie ik vaker dat aan het principe van specificiteit voorbij gegaan wordt. Je word alleen beter in datgene wat je traint. Klinkt logisch toch? Wil je bijvoorbeeld optisch meer lengte in je beenspieren, dan moet je ook oefeningen doen waarbij je deze lengte creëert. Dus meer herhalingen en relatief lage gewichten. De manier van trainen is belangrijk. Wil je sneller worden tijdens je rondje hardlopen, dan moet je dat ook trainen. Vervang je duurloop door een intervaltraining. Je gebruikt bij beide trainingen namelijk een ander type spiervezel. Is jouw trainingsmethodiek juist, gezien je doel? De 6 principes, reuze interessant om eens bij stil te staan. 

Binnenkort meer over de andere principes : )

💪🏼👊🏻👌🏻Christiane